Veelgestelde Vragen
Waarom ontvang ik een cheque?
Alle inwoners van de gemeente Baarn kregen net als u een cheque van de gemeente. Deze cheque heeft een waarde van € 5,00. Samen met uw buurtgenoten kunt u cheques verzamelen om te sparen voor een initiatief dat uw buurt nog leuker, mooier en beter maakt. Denk aan een leuke activiteit voor kinderen of het samen onderhouden van een stuk groen.
Hoe activeer ik een cheque?
Op elke cheque staat een unieke code. Hiermee activeert u uw cheque. Maak een account aan op www.baarnbuurtmee.nl en activeer uw cheque. U ontvangt een bedrag van € 5,00 op uw account dat u op een later moment aan één of meerdere initiatieven kunt doneren.
Rechts in het scherm vindt u een kader ‘activeer een cheque’. Vul hier uw unieke chequecode in en klik op de blauwe button ‘GO’. Een melding op uw scherm geeft aan of het wel of niet gelukt is. Is het gelukt? Dan is de waarde van de cheque nu bijgeschreven op uw saldo. Uw huidige saldo kunt u zien in uw persoonlijke menu aan de rechterkant van de website (op de PC of Mac) of via het tabblad Profiel > Saldo.
Let op! Uw cheque is voor een bepaalde tijd houdbaar. De cheque kunt u tot een bepaalde tijd activeren. Op de cheque staat vermeld tot welke datum u de code kunt activeren. Daarna vervalt de waarde van de cheque. Activeer uw unieke code dus op tijd!
Het lukt me niet om de cheque te activeren. Hoe kan dit?
Om een cheque te activeren op uw account, moet u ingelogd zijn. Kijk daarna goed of de code juist is overgenomen en of de activatiedatum niet is verstreken.
Wat is een saldo?
Als u een Baarn buurt mee account heeft, kunt u een saldo opbouwen door het activeren van cheques. Na het activeren van een cheque wordt uw saldo verhoogd met de waarde van de cheque. Dit saldo kunt u doneren aan het initiatief van uw keuze. U kunt het saldo ook verdelen over meerdere initiatieven.
De activatiecode op de cheque vervalt wanneer deze niet binnen vier weken is geactiveerd. Het saldo dat u opbouwt blijft langer geldig. Op uw Saldo pagina (Profiel > Saldo) kunt u vinden hoe lang uw opgebouwde saldo geldig blijft. De vervaldatum geeft aan wanneer (een deel van) uw saldo te vervallen komt.
Wanneer u saldo doneert aan een initiatief, blijft dit saldo onbeperkt geldig. Ook wanneer de vervaldatum van uw gedoneerde geld eigenlijk al verlopen is.
Hoe maak ik een account aan?
Klik op de menuknop ‘account aanmaken’. Vul de gevraagde gegevens in en klik op ‘registreer’. Hierna ontvangt u een e-mail op het door u opgegevens e-mailadres en bent u automatisch ingelogd.
Ik heb een account aangemaakt, maar ik kan niet inloggen. Hoe kan dat?
Heeft u het juiste wachtwoord ingetypt? Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u onder het inloggedeelte uw wachtwoord opvragen via uw e-mailadres.
Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen?
Bij het aanmaken van een account vragen we u om uw naam en e-mailadres in te voeren. Als u een initiatief aanmeldt, vragen wij ook om uw adresgegevens. Alleen gemeente Baarn en medewerkers van Stichting Baarn buurt mee hebben toegang tot uw persoonsgegevens. Deze delen we niet met anderen zonder uw toestemming. Doordat we uw contactgegevens weten, kunnen wij u nog beter helpen. Bijvoorbeeld bij het opzetten van een initiatief.
Daarnaast ontvangt u diverse automatische e-mails van initiatieven waar u bij betrokken bent. Doet u bijvoorbeeld een donatie aan een initiatief? Dan ontvangt u een e-mail wanneer dit initiatief voldoende geld inzamelt en herinneren we u wanneer het initiatief plaatsvindt. Deze meldingen kunt u aan of uit zetten bij uw profielinstellingen.
Ik wil graag een initiatief steunen. Hoe doe ik dat?
U kunt op drie manieren een initiatief steunen: met een gelddonatie, door u aan te melden als vrijwilliger of middelen beschikbaar te stellen. Middelen kunnen bijvoorbeeld zijn: tafels & stoelen, feestversiering of gereedschap. Ga naar het initiatief dat u wilt steunen en bepaal wat voor donatie u wilt bijdragen. Klik op:
- ‘doneer’ voor het maken van een gelddonatie.
- ‘middelen bijdragen’ als u spullen beschikbaar wilt stellen.
- ‘aanmelden als vrijwilliger’ als u zich als vrijwilliger wilt inzetten.
Let op! De initiatiefnemer bepaalt zelf welke steun hij via Baarn buurt mee zoekt. Het is niet altijd mogelijk om uzelf aan te melden als vrijwilliger of een middel beschikbaar te stellen.
Hoe doneer ik de waarde van een cheque aan een initiatief?
U kunt op twee manier uw cheque doneren aan een initiatief. Doneer direct uw cheque aan een initiatief, door de activatiecode bij het initiatief in te voeren. Of activeer eerst de cheque op uw account en doneer uw saldo later aan een initiatief.
Zo doneert u:
- Ga naar het initiatief waaraan u wilt doneren.
- Kies aan de rechterkant van de pagina voor de knop ‘doneer’. Er vouwt een klein scherm uit;
- Kies voor ‘saldo’ als u de cheque al op uw account heeft gedoneerd en vanaf uw saldoo wilt doneren. Vul het bedrag in dat u wilt doneren.;
- Kies voor 'cheque' als u de cheque nog niet heeft geactiveerd en direct aan het initiatief wilt doneren;
- Lees de voorwaarden en ga akkoord om te doneren;
- Selecteer of u wel/niet anoniem wilt doneren.*
- Klik op de ‘doneer’ button.
U heeft nu gedoneerd. Als u opnieuw naar het initiatief gaat, staat uw donatie er nu bij.
*U kunt ook anoniem een donatie doen. Vink dan de optie ‘anoniem doneren’ aan. Uw naam is dan voor andere gebruikers niet zichtbaar.
Kan ik ook zonder een account een initiatief steunen?
Ja, u kunt ook zonder account uw cheque doneren aan een initiatief. Ga naar het initiatief waaraan u wilt doneren. Vul de unieke code in van uw cheque en doneer! U kunt de cheque ook aan iemand anders meegeven. Daarnaast is het ook mogelijk om zonder account een gelddonatie te doen via iDeal. Wilt u zich aanmelden als vrijwilliger of middelen doneren? Dan heeft u een account nodig.
Kan ik ook zonder een cheque geld doneren?
Ja, u kunt ook zonder een cheque doneren. U doneert dan vanuit uw eigen bank en niet met een cheque. Iedere bezoeker en gebruiker kan via iDEAL een donatie doen aan een initiatief. Ga naar het initiatief waaraan u wilt doneren. Klik onderaan de pagina op de knop ‘doneer’ en kies voor ‘iDEAL. Kies uw bank en vul het gewenste bedrag in dat u wilt doneren. Klik op de button ‘doneer’. U gaat nu automatisch naar de betaalomgeving van uw bank.
Betaal ik transactiekosten bij een iDEAL donatie?
Nee, bij een donatie via iDeal betaalt u geen transactiekosten. 100% van uw donatie gaat naar het initiatief dat u steunt. Baarn buurt mee neemt de iDeal transactiekosten voor haar rekening.
Hoe meld ik mijn initiatief aan op www.baarnbuurtmee.nl?
Om een initiatief aan te melden, heeft u een account nodig op
www.baarnbuurtmee.nl.
Voor het aanmelden van een initiatief is de voorbereiding erg belangrijk. U wilt namelijk op een enthousiaste manier aan de mensen uitleggen wat u organiseert en waarom. Lees voor het aanmelden van uw initiatief de spelregels van Baarn buurt mee. Zo weet u zeker of u aan de slag kunt gaan met uw idee!
De voorbereiding
Het is belangrijk om zo goed mogelijk te beschrijven wat uw initiatief inhoudt. Zo vergroot u de kans om het initiatief te laten slagen. Denk voor de beschrijving aan:
- een korte en duidelijke beschrijving van uw initiatief;
- zorg voor minimaal twee medeorganisatoren;
- waar vindt het plaats?;
- voor wie organiseert u het?;
- wanneer vindt de activiteit plaats?;
- hoeveel geld heeft u nodig?;
- op welke datum wilt u zeker weten dat u het benodigde geldbedrag binnen heeft? (Dit noemen we de streefdatum);
- wat kunnen mensen nog meer doen om het initiatief te steunen? Kunt u bijvoorbeeld vrijwilligers gebruiken?;
- maak een leuke foto, afbeelding of video om uw initiatief onder de aandacht te brengen.
We raden u aan om eerst uw initiatief op papier of een tekstdocument op de computer uit te typen. Dit voorkomt dat u per ongeluk al uw ingevulde informatie kwijtraakt bij het invullen op de website.
Iniatief aanmelden
Nu u het initiatief goed heeft doordacht, kunt u het aanmelden op www.baarnbuurtmee.nl. Via de knop ‘Initiatief aanmelden’ onder de menuknop ‘Initiatieven’, vindt u het aanmeldformulier. In dit formulier vult u in vier stappen de gegevens in die u in de voorbereiding heeft behandeld.
1. HET INITIATIEF Hier vult u de algemene informatie in van het initiatief: uw naam, een leuke overtuigende omschrijving, de datum van het initiatief en de datum tot wanneer mensen kunnen doneren (streefdatum), de locatie en twee medeorganisatoren.
2. BENODIGHEDEN In stap twee vult u in wat u nodig heeft om het initiatief uit te voeren. U kunt geld, middelen (gereedschap, versiering, apparatuur, spullen, etc.) inzamelen en vrijwilligers werven. Om geld en middelen in te zamelen vult u online in wat u nodig heeft en wat het per stuk kost. Hierbij kunt u ook aangeven of mensen het gevraagde product kunnen uitlenen of schenken, zoals feestartikelen. Nadat alle benodigdheden zijn ingevuld, rekent Baarn buurt mee automatisch het totaalbedrag voor u uit. Dit bedrag komt uiteindelijk bij uw initiatief te staan. Tot slot kunt u aangeven of u vrijwilligers nodig heeft. Beschrijf daarbij duidelijk waarvoor u vrijwilligers nodig heeft.
3. FOTO/FILMPJE Bij stap drie zorgt u ervoor dat initiatief opvalt tussen de andere initiatieven op Baarn buurt mee. Voeg een leuke bijpassende foto of plaatje toe die een goed beeld geeft van het initiatief. Of ga een stapje verder en voeg een filmpje toe. Neem bijvoorbeeld een filmpje op met uw telefoon, waarin u mensen oproept uw initiatief te steunen. U kunt het filmpje bij stap drie invoegen door eerst het filmpje op YouTube te plaatsen, en daarna de link (URL) naar het filmpje in te vullen.
4. TOT SLOT Tot slot loopt u alle gegevens goed na in het overzicht. Als alle gegevens goed zijn ingevuld, kunt u de aanmelding afronden.
Na aanmelding
Na het bevestigen van uw aanmelding ontvangt u via de e-mail een bevestiging. De gemeente Baarn ontvangt automatisch uw aanvraag. Zij neemt de aanvraag in behandeling en bepaalt of het initiatief wordt goedgekeurd. Ze controleert bijvoorbeeld of het initiatief voldoet aan de spelregels, of het haalbaar is en of het budget realistisch is. Binnen vijf werkdagen neemt de gemeente contact met u op om de aanvraag samen met u door te nemen. De spelregels kunt u vinden onder het tabblad 'Informatie'.
Zodra u goedkeuring heeft gekregen, staat uw initiatief online en kunt u beginnen met campagne voeren!
Wat kan ik doen om mijn initiatief van de grond te krijgen?
Nadat u uw initiatief heeft aangemeld op Baarn buurt mee, gaat u campagne voeren om het initiatief te laten slagen. Baarn buurt mee helpt u hier natuurlijk bij, maar de grootste taak om vrijwilligers te werven, middelen en geld te verzamelen ligt bij u. U kunt hierbij het volgende stappenplan gebruiken:
1. Maak een planning
Op welke tijdstippen gaat u welke acties doen om uw initiatief onder de aandacht te brengen bij uw buurtgenoten en mogelijk bedrijven en organisaties uit de gemeente Baarn? Denk bijvoorbeeld aan aanbelacties, e-mailen, flyeren, posters ophangen, etc.
2. Verzamel fans en ambassadeurs
Welke buurtgenoten en bedrijven kent u die uw initiatief mogelijk willen steunen? Benader ze via social media, e-mail of ga bij ze langs. Welke mensen uit uw netwerk zijn goed om uw initiatief onder de aandacht te brengen? Zoek het liefst mensen die een ander netwerk hebben dan u, zodat uw initiatief bij nog meer mensen onder de aandacht komt.
3. Bepaal welke organisaties u verder kunnen helpen
Welke bedrijven en andere organisaties zijn er in de gemeente die uw initiatief mogelijk willen steunen? Zijn er organisaties die er baat bij hebben dat u dit initiatief uitvoert? Is er een win-win mogelijk? Misschien wil een organisatie u niet financieel sponsoren, maar wel producten of materiaal beschikbaar stellen.
4. Maak promotiemateriaal
Een goede manier om uw initiatief online onder de aandacht te brengen is door een kort promotiefilmpje op te nemen. Een filmpje kunt u eenvoudig opnemen met uw smartphone, webcam of foto-/videocamera. Upload uw filmpje naar bijvoorbeeld Youtube en vul de link naar uw filmpje in op het aanmeldformulier van uw initiatief. Laat op een creatieve en enthousiaste manier aan andere bewoners zien waarom zij uw initiatief moeten steunen.
5. Verstuur een persbericht
Heeft u een groot initiatief dat bijvoorbeeld interessant is voor het hele dorp of de hele wijk? Stel een kort persbericht op en stuur deze naar de lokale media. Vergeet niet tot actie op te roepen, bijvoorbeeld: “Help mij met het inzamelen van € 800,-!”.
6. Gebruik social media
Via Facebook en Twitter kunt u gemakkelijk een grote groep mensen bereiken en uw initiatief onder de aandacht brengen. Deel de pagina van uw initiatief op www.baarnbuurtmee.nl en roep op tot actie met korte berichten en foto’s van uw initiatief.
7. Wees creatief
Onderzoek wie of wat u kan helpen met het verspreiden van bijvoorbeeld uw oproep, flyers en posters. Denk aan de scholen, de bakker, de supermarkt, de sportschool, verenigingen, promotiemateriaal op prikborden, in tijdschriftenbakken, flyers bij een bar of koffietentje, etc.
Ik heb voldoende geld opgehaald om mijn initiatief uit te voeren. Wanneer ontvang ik het geld en hoe gaat dit in zijn werk?
Om het initiatief te kunnen uitvoeren, dient u 100% van uw streefbedrag op te halen. Als u voldoende geld heeft opgehaald, vraagt de website automatisch om uw betaalgegevens in te voeren of te controleren. Ook geeft u aan wanneer u het opgehaalde bedrag wenst te ontvangen.
Zodra het bedrag is uitbetaalt, ontvang u een bevestiging per e-mail. U ontvangt dan ook uitleg over hoe u uw uitgaven na afloop van uw initiatief verantwoordt. Het is dus belangrijk dat u de bonnen van al uw uitgaven bewaart om de kosten te verantwoorden.
Mijn initiatief is afgerond. Wat moet ik nu doen?
Nadat u uw initiatief heeft uitgevoerd, uploadt u (een kopie van) de bonnen of facturen via de website.
Ook vragen wij u om een verslag te maken van het initiatief inclusief foto’s. Het verslag en de foto’s levert u in via de website. In uw verslag kunt u bijvoorbeeld aandacht besteden aan:
- Beschrijving van het verloop van het initiatief. Waren er bijzonderheden?
- Hoeveel mensen deden mee?
- Is uw initiatief voor herhaling vatbaar?
- Heeft u tips voor andere organisatoren waar zij rekening mee moeten houden of op moeten letten?
- Heeft u tips voor andere initiatiefnemers hoe zij hun initiatief kunnen laten slagen?
Het verslag en de foto’s komen bij het initiatief op Baarn buurt mee te staan.
Wat als ik niet voldoende geld ophaal voor mijn initiatief?
Heeft u tussen de 80% en 100% opgehaald? Neem dan contact op met
coordinator@baarnbuurtmee.nl. Dan bespreken we samen hoe het streefbedrag wel gehaald kan worden.
Lukt het u niet om het streefbedrag bij elkaar te sparen? Dan stopt het initiatief en valt het opgehaalde bedrag terug naar de Stichting Baarn buurt mee. Kan het initiatief met een lager bedrag uitgevoerd worden, dan moet het bedrag en het initiatief tussentijds aangepast worden.
Mijn initiatief is afgerond en ik heb nog geld over. Wat moet ik doen?
Heeft u geld overgehouden? Dan maakt u dit over op de rekening van Stichting Baarn buurt mee, onder vermelding van de naam en het ID van het initiatief.
Hoe kom ik te weten dat er nieuwe initiatieven zijn in mijn buurt?
Heeft u een Baarn buurt mee account? Dan kunt je bij uw profiel aangeven van welke wijk u graag op de hoogte blijft. Ga naar uw profiel via de menuknop ‘Profiel’ en selecteer de wijk waarvan u graag op de hoogte blijft. U ontvangt nu wekelijk automatisch een e-mail met nieuwe initiatieven in de door u geselecteerde wijk(en).
Heeft u geen account, maar wilt u wel op de hoogte blijven? Op www.baarnbuurtmee.nl vindt u rechts op de pagina een kader ‘op de hoogte blijven van nieuwe initiatieven’. Vul hier uw e-mailadres in en selecteer de wijk die u wilt volgen. U ontvangt nu wekelijk automatisch een e-mail met nieuwe initiatieven in de door u geselecteerde wijk(en).
Hoe kan ik op de hoogte blijven van de voortgang van een initiatief?
Op www.baarnbuurtmee.nl vindt u bewonersinitiatieven die in de gemeente Baarn plaatsvinden. U ziet welke initiatieven binnenkort plaatsvinden en leest leuke verslagen van initiatieven die al zijn uitgevoerd. Ziet u een initiatief waarvan u graag op de hoogte blijft? Klik op het groene vinkje ‘Volg dit initiatief’ rechts bovenin op de informatiepagina van het initiatief. U ontvangt dan automatische voortgangsmeldingen en updates van de initiatiefnemer via uw e-mail. Als u een initiatief steunt met een bijdrage, kunt u automatisch het initiatief volgen door dit aan te geven bij het doneren.
Geven bovenstaande antwoorden geen antwoord op uw vraag? Neem dan contact op met de helpdesk.